top of page

Rehabilitering av museumsjernbane hos Lie Overflate AS

Da er vi i gang med rehabilitering av 4 stk jernbanebroer som til vanlig er plassert på Museumsjernbanen Gamle Vossebanen. Veterantoget går mellom Garnes Stasjon, Arna, til Midttun, en strekning på 21 km. Broene er bygd rundt 1910 og er sammensatt av H- bjelker, vinkler og plater. Sammenføyningene er klinket, ingen sveising på denne tiden.


Broene er demontert og fraktet til Ågotnes til vårt anlegg for rehabilitering. Da broene sist ble overflatebehandlet på stedet på 1960 tallet, har det vært brukt blymønje, som var vanlig på denne tiden. Bly er som kjent giftig og vi har derfor fjernet den blyholdige malingen ved hjelp av ultra høytrykk, spyling med opptil 2500 bars trykk. På denne måten reduserer vi mengde giftig avfall og får deponert de giftige malingsavfallet på forsvarlig vis. Dersom vi hadde sandblåst flatene direkte, ville mengden giftig avfall blitt mangedoblet.


DF Rental AS har sørget for UHT maskin og verneutstyr, vi takker Arild Brensdal og hans dyktige medarbeidere for god service.


En del av konstruksjonen er sterkt skadet av rust og en del av stålet er i så dårlig stand at deler av stålet må erstattes med nytt. Bergen Sveis og Mekaniske AS hjelper oss med dette arbeidet. Vi håper å bli ferdige i god tid før turistsesongen starter og vi takker Gjeraldstveit Mekaniske AS på Voss for oppdraget.




En av broene ved mottak.
En av broene ved mottak.

Som man ser, en del av stålet er sterkt korrodert
Som man ser, en del av stålet er sterkt korrodert

Nærbilde etter sandblåsing, her ser en dype tæringer, deler av stålet er borte
Nærbilde etter sandblåsing, her ser en dype tæringer, deler av stålet er borte

Tæringer rundt Naggel.
Tæringer rundt Naggel.

Primer påført, flikk før helsprøyting
Primer påført, flikk før helsprøyting

Alle vanskelige flater må flikkes opp.
Alle vanskelige flater må flikkes opp.

Topcoat påført
Topcoat påført


Oversikt ferdig malt topcoat
Oversikt ferdig malt topcoat

bottom of page